perjantai 21. lokakuuta 2011

Musiikin sisältövalmennus

Osallistuin keskiviikkona Tamara Gal-Onin artistivalmennukseen. Koulutus oli vähän samankaltainen kuin Complete Vocal Technique -kursseihin sisältyvä ambitions-päivä. Tamara oli hyvä valmentaja ja sain taas vähän potkua saattaa joitain asioita eteenpäin. Olen osallistunut vastaaviin koulutuksiin aina silloin tällöin ja niistä on aina jäänyt hyvä maku. Jäin kuitenkin pohtimaan erästä asiaa. Tällaisissa ja mm. Teoston ja Elvis ry:n järjestämissä musiikkibisnekseen keskittyvissä koulutuksissa huomio keskittyy melkein aina vain tulonhankintaan ja markkinoiden rakenteisiin. Kuinka ansaitsen rahaa sillä, mitä teen?

Mutta missä on sisältöön keskittynyt koulutus?! Jos on visio siitä, millainen taiteilija ja muusikko haluaisi olla, mutta todellisuus ei vielä kohtaa sitä, mitä hyötyä on tehostaa sen markkinointia tai muuten pyrkiä edistämään uraansa ilman tarpeeksi laadukasta sisältöä? Tai jos sitä selkeää visiota ei vielä ole? Toki kaikki tekijät kehittyvät työtä tekemällä, mutta oikeanlaisella valmennuksella kehitystä voisi edistää.

Ymmärrän, että taiteellisiin sisältöihin keskittyvä koulutus voi tuntua henkilökohtaiselta ja pelottaa joitain tekijöitä. Mutta ei se itsensä myyminenkään yleensä kovin hauskaa ole. Minkälaista opetus sitten olisi? Mielestäni opettajan (tai pikemminkin valmentajan) olisi tärkeää kysyä oikeita kysymyksiä ja esittää vaihtoehtoja. Tärkeää ja ehkä vaikeinta on kuitenkin olla arvottamatta eri vaihtoehtoja ja jättää vastuu päätöksistä yksinomaan taiteilijalle. Kuulisin mielelläni ajatuksia siitä, onko taiteelliselle sisältövalmentamiselle tarvetta ja millaista se voisi olla.

Suomessa ei ole tällä hetkellä populaarimusiikin taiteilijakoulutusta lainkaan. Sibelius-Akatemiassa voi opiskella kyllä muita tyylilajeja. Ammattikorkeakoulut taas kouluttavat nimensä mukaisesti ammattiin, musiikin käsityöläisiä. Britanniassa monet uudet ja arvostetut pop-artistit ovat opiskelleet musiikkia yliopistossa, esim. James Blake Lontoon Goldsmithsissa. Olisiko todennäköisesti toteutuva Taideyliopisto mahdollisuus perustaa Suomeenkin populaarimusiikin taiteilijakoulutus?


-Ville

P.S. Yritän kerätä seuraavaa ja ehkä tuleviakin blogikirjoituksia varten laulutekniikkaa ja -ilmaisua koskevia kysymyksiä, joihin yritän sitten parhaani mukaan vastata. Kysymykset voivat koskea myös yksittäisiä tapauksia. Mitä kinkkisempi kysymys, sitä parempi.

1 kommentti:

  1. Hyvä pointti, Ville. Vaikka varmaan aina ajatellaan, että tulevan, tai jo etablisoituneen artistin pitäisi tietää ensin, mitä hän musiikillaan haluaa sanoa, oman polun löytäminen voi olla helpompaa kun saa valmennusta.

    Itselleni blogistasi tulee mieleen itse mm. Complete Vocal Instituten Advanced Soloist -koulutuksessa käytettävät metodit, kun harjoitellaan laulunkirjoitusta. On mm. useanlaisia kirjoitusharjoituksia sekä kotitehtäviä, joilla pyritään rikkomaan kunkin opiskelijan omat maneerit, kuten sointukulut yms.

    Lisäksi tapana on pitää song writers circle -sessioita, joissa kaikki esittävät vuorotellen työstön alla olevia teoksiaan ja niitä sitten yhdessä analysoidaan, pohditaan ja annetaan palautetta. Kokemuksesta voin sanoa, että sellaisessa tilanteessa, jossa palaute tulee muilta enemmän tai vähemmän samassa veneessä olevilta artisteilta, eikä esimerkiksi tuottajalta tai levy-yhtiön A&R -päälliköltä, sen vastaanottaminen on huomattavasti helpompaa ja ehkä juuri siksi song writer circlen tunnelma tuppaa olevan mukavan kotoisa, vaikka lähtökohtaisesti voi tuntua kiusalliselta esittää keskeneräistä ideaa kollegoille.

    Kun kaikki ylläoleva yhdistetään erilaisiin esiintymisharjoituksiin videointeineen ja konserttianalyyseineen laulamiseen liittyvien teknisten asioiden lisäksi (laulajan näin halutessa), ollaan varmaan aika lähellä sellaista koulutusta, jota peräänkuulutat. Onhan tulkinta tärkeä osa myös sisältöä.

    Kuvailemani kaltaiselle koulutukselle tai kursseille olisi varmaan tilausta täälläkin. En ainakaan ole kuullut, että Suomessa moista pakettia olisi tarjolla saman katon alta.

    Sisältö ja muut taiteelliset valinnathan on, ainakin kun puhutaan itse musiikkiaan tekevistä artisteista, kunkin itse päätettävä ja punnittava asia. Mutta auttaa todella paljon, kun niiden valintojen jalostamisessa saa apua. Jos ei muualta niin kollegoilta.

    PItäisikö ryhtyä jalostamaan konseptia?;)

    VastaaPoista